Wednesday, August 4, 2010

MINGGU 4 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum wbt....

Pada kuliah 4 ini kami dihidangkan dengan tayangan menarik daripada pensyarah bagi sesi set induksi.  Tayangan tersebut memberi gambaran awal mengenai tajuk kuliah pada minggu ini iaitu 'Wayang Kulit'.  Minggu ini pensyarah menetapkan 3 objektif yang perlu dicapai dalam masa 2 jam proses P&P iaitu memperkenalkan jenis-jenis wayang kulit, jenis alat muzik dalam muzik wayang kulit dan juga perbezaan antara semua wayang kulit.

Wayang kulit dikategorikan sebagai persembahan teater kerana terdapatnya penceritaan dalam setiap persembahan.  Pendek kata, setiap kali persembahan wayang kulit diadakan, ia mempunyai satu isu yang mahu disampaikan tidak kiralah isu tersebut mengenai masyarakat sekeliling, isu rumah tangga, alam sekitar, 1Malaysia mahupun cerita epik Ramayana dan Mahabrata yang sememangnya menjadi tunggak sebenar penceritaan wayang kulit sebelum di ubah menjadi cerita-cerita lain.

Dalam persembahan wayang kulit ini terdapat pelbagai karya iaitu lagu-lagu yang disampaikan mengikut kehendak jalan cerita. Ramai yang mengatakan sejarah wayang kulit ini adalah datangnya dari pengaruh India kerana asal usul penceritaan sebenar wayang kulit ini adalah berkisahkan epik Ramayana yang berperang dengan Mahabrata. 

Selepas mengimbau sejarah dan asal usul wayang kulit, pensyarah telah menghuraikan 5 elemen penting dalam persemabahan wayang kulit iaitu seni muzik iaitu kebiasaannya 35 buah lagu perlu dihafal oleh tok dalang untuk persembahan. Elemen kedua adalah hikayat yang merujuk kepada Tok Dalang perlulah mempunyai pengetahuan yang luas tentang hikayat-hikayat yang berkaitan. Selain itu, lakonan juga adalah elemen yang penting kerana sebagai Tok Dalang yang menjadi penggerak cerita, seseorang itu mestilah pandai berlakon dengan menggunakan suara-suara mengikut plot penceritaan.  Ini bertujuan untuk menjadikan persembahan tersebut menarik dan tidak bosan untuk di tonton. Tok Dalang juga perlu mempunyai pengetahuan agama yang tinggi kerana setiap kisah dan isu yang dipersembahkan pastinya terkandung unsur-unsur nasihat yang hendak di sampaikan kepada penonton. Jadi, Tok Dalang perlulah menonjolkan kewibawaan mereka dalam pengetahuan agama. Elemen terakhir adalah seni lukis atau ukir yang terdapat pada setiap patung-patung yang membawa watak perceritaan.  Kelima-lima elemen ini saling perlu memerlukan dan bergantungan antara satu sama lain bagi memastikan persembahan menjadi lebih seronok dan menarik dengan isu-isu yang dibawakan.

Kuliah seterusnya beralih kepada slide yang membincangkan mengenai jenis-jenis wayang kulit di Malaysia. Jenis yang pertama adalah wayang kulit Jawa@Purwa yang berasal dari Indonesia. Wayang kulit jenis ini dipersembahkan oleh orang-orang yang berketurunan Jawa di Johor dan Selangor. Seterusnya adalah jenis wayang kulit gedek yang ada di kawasan utara semenanjung Malaysia. Wayang kulit jenis ini dikatakan berasal dari Thailang yang boleh dicam melalui patung-patungnya yang kebiasaannya diukir menampakkan bahagian depan muka patung. Selain itu, jenis wayang kulit lain adalah wayang kulit Melayu (wayang Jawa) yang dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari Indonesia. Wayang kulit jenis ini dimainkan di istana Pattani dan mengikut hasil kajian masih ada di Kampung Chicah, Kelantan. Wayang kulit yang paling dikenali adalah wayang kulit Kelantan. Wayang kulit Kelantan menjadi hiburan untuk masyarakat  Kelantan suatu masa dahulu dan masih popular sehingga hari ini. Cuma perkembangannya tidak sehebat seperti zaman teknologi masih berada dalam alam impian. Penceritaannya juga masih lagi berkesahkan epik Ramayana dan Mahabrata dan kadang-kala di selang seli dengan cerita Melayu, Panji dan cerita tempatan.

Objektif terakhir pembelajaran adalah mengenali perbezaan antara keempat-empat jenis wayang kulit yang telah dibincangkan di atas. Perbezaannya boleh di kenali melalui bentuk patung dan juga jenis alat muzik yang dimainkan ketika persembahan. Biasanya wayang kulit yang datang dari pengaruh Jawa atau Indonesia memulakan persembahan mereka dengan iringan muzik gamelan berbeza dengan wayang gedek dan wayang kulit kelantan yang memulakan persembahan dengan tiupan serunai. 

Patung yang dipengaruhi oleh Jawa mempelihatkan kedua-dua belah sendi tangan boleh digerakkan manakala pengaruh siam hanya boleh menggerakkan sebelah sendi sahaja. Alat muzik yang dimainkan juga membolehkan penonton membezakan mengikut keempat-empat jenis wayang kulit tersebut. Pada wayang kulit Kelantan terdapat penambahan alatan muzik berbanding dengan wayang kulit jenis lain. Namun, walaupun terdapat perbezaan-perbezaan yang nyata antara keempat-empat wayang kulit ini, persamaannya tetap sama iaitu pengaruh asal wayang kulit adalah dari India dan menjadikan epik Ramayana dan Mahabrata sebagai intipati asal penceritaan.

Patung-patung yang diukir sebenarnya boleh menimbul efek kekaguman kerana kehalusan ukirannya. Setiap patung yang di ukir melambangkan perbezaan watak iaitu watak baik, jahat, sombong, rendah diri, pemimpin dan wanita.  Persembahan akan menjadi lebih menarik jika Tok Dalangnya pandai membuat lawak jenaka untuk menimbulkan 'mood' lucu agar penonton tidak berasa bosan.

Saya sertakan video wayang kulit yang dicedok dari Youtube:

Wayang Kulit Kelantan 'Pok Dogol Ngadap Raja Serama'




Teruskan Membaca...
 

BLOG PELAJAR KUMP.A

BLOG PELAJAR KUMP.D

BLOG PELAJAR KUMP.C

SMP2252 DILLAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template