Salam Ramadhan kepada En. Amran dan rakan-rakan sekuliah...
Nyata masa begitu cepat berlalu hingga tidak sedar minggu ini sudah masuk kuliah ke-6 untuk subjek ini. Seperti kuliah-kuliah yang lepas pendekatan yang di gunakan amat menarik bagi memastikan kami-kami generasi muda hari ini lebih berminat untuk mempelajari muzik tradisional yang saya kira jika kaedah yang digunakan juga bersifat tradisional, mungkin tidak sampai minggu ke-6 saya bertahan untuk kuliah subjek muzik tradisional.
Minggu ini kami didedahkan dengan dua lagi jenis muzik tradisional iaitu makyung dan kompang. saya kira tidak menjadi masalah bagi saya untuk belajar mengenai makyung kerana pernah berkuliah mengenainya dulu. tapi, saya pun tak tahu kenapa saya 'lost' bila en.amran menyuruh saya bercerita mengenai makyung ini. mungkin jawapannya sesuai dengan soalan debat. perlu diberi pembaharuan/dikontemporarikan muzik tradisional supaya golongan muda mudi berminat untuk mempelajarinya. kalau tidak, jadi lah macam saya ni belajar untuk lulus sahaja...
oke. kita ke agenda yang betul. refleksi. objektif untuk kuliah makyung adalah untuk mengetahui sejarah makyung, persembahan dan alat muzik makyung serta bentuk dan irama dalam muzik makyung. makyung bermula di patani dan mula tersebar luar di semenanjung, medan dan kepulauan riau. kira-kira 200 tahun dahulu makyung telah tersebar ke negeri kelantan ketika pemerintahan sultan mahmud IV dan merebak pula ke kedah. namun, makyung di negeri kelantan lebih dikenali berbanding dengan makyung negeri lain. alat muzik utama makyung adalah rebab, tetawak dan gendang. sekarang, semua watak dalam persembahan makyung dilakonkan oleh kaum wanita walaupun sebagai watak pakyung. mungkin watak peran sahaja yang dimainkan oleh lelaki. mengadap rebab adalah lagu pembuka pentas bagi ensembel makyung. rebab merupakan alat muzik yang di mainkan untuk melodi lagu makyung. manakala sistem gongan dalam makyung menggunakan 8 bit, 16 bit dan 32 bit. irama makyung pula 'pak, duh. cak dan ting. dahulu, makyung dimainkan untuk mengubati penyakit dan penyembahan guru. persembahan makyung di mainkan di lantai yang tidak di bina pentas. kumpulan persembahan akan berada ditengah lantai. begitu juga pemuzik. penonton akan mengelilingi kumpulan persembahan tersebut. setelah di kormesilkan barulah makyung di persembahkan di atas pentas.
kuliah kedua minggu 6 adalah mengenai kompang. dikatakan, kompang berasal dari Arab yang juga dikenali dengan nama dufuf, duff, daff, tar atau bendir. terdapat tiga jenis persembahan kompang iaitu kompang formasi, kompang selawat dan kompang ezhar. kompang di bawa oleh pedagang Arab ke nusantara yang di mainkan untuk menarik perhatian pembeli dan kemudian ia menjadi ikutan masyarakat setempat. terdapat beberapa pantang larang ketika bermain kompang iaitu tidak boleh melambung kompang, tidak boleh menelentang dan juga dari segi pakaian juga perlu dititkberatkan kerana pada kebiasaannya pakaian kumpulan kompang adalah sama. kompang boleh dimainkan pada tiga kedudukan iaitu duduk, berdiri dan berjalan. permukaan kompang di jadikan daripada kulit kambing betina. kompang terdapat dalam pelbagai saiz. kompang perlu di simpan dengan cara yang betul iaitu permukaan kompang perlu mengadap dengan permukaan kompang lain bagi mengelakkan permukaan tersebut rosak. kompang banyak dimainkan untuk majlis-majlis seperti kenduri dan berkhatan. terdapat tiga paluan digabungkan untuk menghasilkan bunyi yang menarik dan sedap didengar iaitu melalu, menyilang dan meningkah.
20 minit sebelum kuliah tamat, kami di ajar cara bbermain kompang oleh pensyarah dan di bantu oleh rakan major muzik. bagi saya ia adalah pengalaman pertama. sebelum ini saya hanya sebagai penonton sahaja. pengalaman pertama memegang kompang. berat jugak kompang ni. saya sangkakan ringan sahaja. 20 minit memegang kompang terasa sakit la jugak di pergelangan tangan. mungkin sebab tidak biasa kot. tapi, ia memang satu pengalaman baru yang best la. di tambah dengan rakan-rakan sekuliah yang sporting.
sekian, terima kasih.
Teruskan Membaca...
Nyata masa begitu cepat berlalu hingga tidak sedar minggu ini sudah masuk kuliah ke-6 untuk subjek ini. Seperti kuliah-kuliah yang lepas pendekatan yang di gunakan amat menarik bagi memastikan kami-kami generasi muda hari ini lebih berminat untuk mempelajari muzik tradisional yang saya kira jika kaedah yang digunakan juga bersifat tradisional, mungkin tidak sampai minggu ke-6 saya bertahan untuk kuliah subjek muzik tradisional.
Minggu ini kami didedahkan dengan dua lagi jenis muzik tradisional iaitu makyung dan kompang. saya kira tidak menjadi masalah bagi saya untuk belajar mengenai makyung kerana pernah berkuliah mengenainya dulu. tapi, saya pun tak tahu kenapa saya 'lost' bila en.amran menyuruh saya bercerita mengenai makyung ini. mungkin jawapannya sesuai dengan soalan debat. perlu diberi pembaharuan/dikontemporarikan muzik tradisional supaya golongan muda mudi berminat untuk mempelajarinya. kalau tidak, jadi lah macam saya ni belajar untuk lulus sahaja...
oke. kita ke agenda yang betul. refleksi. objektif untuk kuliah makyung adalah untuk mengetahui sejarah makyung, persembahan dan alat muzik makyung serta bentuk dan irama dalam muzik makyung. makyung bermula di patani dan mula tersebar luar di semenanjung, medan dan kepulauan riau. kira-kira 200 tahun dahulu makyung telah tersebar ke negeri kelantan ketika pemerintahan sultan mahmud IV dan merebak pula ke kedah. namun, makyung di negeri kelantan lebih dikenali berbanding dengan makyung negeri lain. alat muzik utama makyung adalah rebab, tetawak dan gendang. sekarang, semua watak dalam persembahan makyung dilakonkan oleh kaum wanita walaupun sebagai watak pakyung. mungkin watak peran sahaja yang dimainkan oleh lelaki. mengadap rebab adalah lagu pembuka pentas bagi ensembel makyung. rebab merupakan alat muzik yang di mainkan untuk melodi lagu makyung. manakala sistem gongan dalam makyung menggunakan 8 bit, 16 bit dan 32 bit. irama makyung pula 'pak, duh. cak dan ting. dahulu, makyung dimainkan untuk mengubati penyakit dan penyembahan guru. persembahan makyung di mainkan di lantai yang tidak di bina pentas. kumpulan persembahan akan berada ditengah lantai. begitu juga pemuzik. penonton akan mengelilingi kumpulan persembahan tersebut. setelah di kormesilkan barulah makyung di persembahkan di atas pentas.
kuliah kedua minggu 6 adalah mengenai kompang. dikatakan, kompang berasal dari Arab yang juga dikenali dengan nama dufuf, duff, daff, tar atau bendir. terdapat tiga jenis persembahan kompang iaitu kompang formasi, kompang selawat dan kompang ezhar. kompang di bawa oleh pedagang Arab ke nusantara yang di mainkan untuk menarik perhatian pembeli dan kemudian ia menjadi ikutan masyarakat setempat. terdapat beberapa pantang larang ketika bermain kompang iaitu tidak boleh melambung kompang, tidak boleh menelentang dan juga dari segi pakaian juga perlu dititkberatkan kerana pada kebiasaannya pakaian kumpulan kompang adalah sama. kompang boleh dimainkan pada tiga kedudukan iaitu duduk, berdiri dan berjalan. permukaan kompang di jadikan daripada kulit kambing betina. kompang terdapat dalam pelbagai saiz. kompang perlu di simpan dengan cara yang betul iaitu permukaan kompang perlu mengadap dengan permukaan kompang lain bagi mengelakkan permukaan tersebut rosak. kompang banyak dimainkan untuk majlis-majlis seperti kenduri dan berkhatan. terdapat tiga paluan digabungkan untuk menghasilkan bunyi yang menarik dan sedap didengar iaitu melalu, menyilang dan meningkah.
20 minit sebelum kuliah tamat, kami di ajar cara bbermain kompang oleh pensyarah dan di bantu oleh rakan major muzik. bagi saya ia adalah pengalaman pertama. sebelum ini saya hanya sebagai penonton sahaja. pengalaman pertama memegang kompang. berat jugak kompang ni. saya sangkakan ringan sahaja. 20 minit memegang kompang terasa sakit la jugak di pergelangan tangan. mungkin sebab tidak biasa kot. tapi, ia memang satu pengalaman baru yang best la. di tambah dengan rakan-rakan sekuliah yang sporting.
sekian, terima kasih.