Sunday, October 31, 2010

REFLEKSI KESELURUHAN

SALAM...

Setelah 14 minggu bersama di dalam kelas SMP 2252 Muzik Tradisional ini telah 
banyak memberi pengetahuan baru kepada saya dan saya kira rakan-rakan lain juga begitu.  Perasaan ketika pertama kali melangkah masuk ke kelas ini begitu teruja dengan anggapan kami akan di ajar untuk bermain dengan alat-alat muzik seperti yang terdapat di dalam bilik muzik.  Bila tiba minggu kedua ke kelas, kami di beritahu pembelajaran untuk subjek ini akan menggunakan blog. Oh! dalam hati saya 'No problem'. Mungkin pengalaman ketika setup personal blog boleh saya gunakan untuk setup blog subjek ini pula. Nyata, bukanlah senang untuk menghasilkan blog yang baik kerana saya pelajari banyak perkara yang tidak saya ketahui kegunaannya ketika setup personal blog. Dan, ilmu yang diperolehi ketika kelas ini boleh saya gunakan untuk mempersembahkan personal blog dengan lebih menarik lagi. 

Saya cukup berterima kasih kepada pensyarah kerana kesanggupan beliau 
untuk meluangkan masa setiap hari jumaat kepada pelajar-pelajar yang masih
ketinggalan untuk mempelajari mengenai blog kumpulan mahupun individu.  
Akhirnya, terbentuklah blog individu saya dan juga blog kumpulan BORIA kami
walaupun followers tidak memberansangkan...:)



 teeheee


Kami, dari jurusan lain selain muzik juga agak terkejut dengan kerjasama dari 
kawan-kawan yang belajar dalam bidang muzik.  Mereka tidak segan dan 
malas untuk menunjuk ajar kami yang tiada asas dalam bidang muzik. 
Kerjasama dari ahli sesama kumpulan juga amat menggembirakan kerana
walaupun saya bercuti awal dan tidak dapat sama-sama membentang tugasan, 
tetapi kami telah membahagikan kerja yang patut disiapkan. 
Perkataan-perkataan yang tidak pernah saya dengar sebelum ini juga 
telah banyak saya kumpulkan dalam 'kamus' fikiran. 


Permulaan arahan untuk membuat jurnal refleksi saya rasa membebankan kerana
setiap minggu kami perlu berbuat begitu.  Namun, setelah 3 minggu melaluinya saya 
sedar cara begitu sebenarnya boleh di amalkan kerana secara tidak langsung kita
akan membuat ulangkaji untuk pembelajaran minggu tersebut.  Jadi, 2 kali input untuk pembelajaran seminggu untuk satu tajuk. Untungkan.  Jadi, selepas tidak adalah 
istilah belajar 'last minute'.


Kaedah P&P yang diperkenalkan oleh pensyarah yang lain dari yang lain ini amat 
sesuai diamalkan didalam kelas yang bilangan pelajarnya sedikit.  Tumpuan dan perhatian
yang penuh perlu diberikan untuk memotivasikan pelajar yang baru untuk mempelajari pembelajaran berasaskan IT.  Berhubungan di alam maya seperti Facebook dan juga Blog antara pensyarah dan pelajar dan juga pelajar sesama pelajar memberi satu impak yang cepat.  Misalnya untuk menanyakan soalan yang tidak difahami, rakan-rakan lain boleh menolong penjelasan jika pensyarah terlepas pandang dan tidak perlu menunggu kelas yang 
seterusnya minggu hadapan untuk mendapatkan maklum balas.


Kaedah yang digunakan oleh pensyarah dengan mengaitkan isi pembelajaran 
dengan pembelajaran subjek lain juga adalah satu langkah bijak.  Kesinambungan 
dan kaitan yang jelas juga dapat membantu say untuk 'review'
pembelajaran lepas yang sudah 'suam'.



Keseluruhannya, pembelajaran untuk SMP 2252 ini boleh diteruskan pada
masa hadapan dan berharap kaedah yang sedang diperkenalkan oleh
En. Amran ini boleh diterima pakai untuk semua IPTA dan IPTS lain.


















p/s: Sorry Encik Amran, saya lewat hampir 12jam. Harap-harap 'pintu taubat' masih terbuka. Lupa...faktor umur kot.....  :)




 

0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP.A

BLOG PELAJAR KUMP.D

BLOG PELAJAR KUMP.C

SMP2252 DILLAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template